Be om offert

E-Handel är framtiden

E-Handel är framtiden

Publicerad apr 1, 2022

Vad är E-handel?

Begreppet E-handel är det nog ingen som missat den senaste tiden. E-handel är när ett företag eller privatperson säljer en produkt, tjänst eller information över internet. Nästan varje tänkbar produkt och tjänst går att köpa genom e-handel idag.

Dagens digitalisering av samhället går hand i hand med e-handelns omfattande tillväxt. Företag kan byta ut sin fysiska butik mot E-handel eller välja att behålla båda. De företag som säljer i flera kanaler använder sig av olika strategier för att kommunicera och nå ut till kunder på lämpligast sätt.

E-handel opererar idag mot de fyra främst E-handels modellerna som kan beskriva varje transaktion mellan konsumenter och företag; B2C, B2B, C2C OCH C2B. Som konsument kan du få tillgång till e-handeln via olika enheter som dator, surfplatta, mobil och andra smarta enheter.

Förstå vad E-handel är

E-handel har hjälpt företag (framförallt små) få tillgång till och etablera en större marknadsnärvaro genom att erbjuda billigare och mer effektiva distributionskanaler för deras produkter eller tjänster.

Företag använder sig av olika strategier för att nå ut och kommunicera till sina kunder. Tidigare använde sig många företag av en multikanalstrategi, vilket betydde att företaget använde sig av olika kanaler. Kanalerna behandlades som olika enheter där varje kanal har unika system, priser och erbjudanden.

E-handel växer idag med en betydande fart och med det ökar även kundernas krav och förväntningar på företagen. Därför använder sig allt fler företag idag av en omnikanalstrategi. Strategin bygger på att skapa en enhetlig upplevelse för kunderna oavsett vilken eller vilka kanaler de använder.

Det finns fyra typer av E-handelsmodeller som kan beskriva nästan varje transaktion som tar plats mellan konsumenter och företag, dessa är:

  • Business to Customer (B2C): När ett företag säljer en produkt eller tjänst till en individuell kund.

  • Business to Business (B2B): När ett företag säljer en produkt eller tjänst till ett annat företag.

  • Consumer to Consumer (C2C): När en Kund säljer en produkt eller tjänst till en annan kund.

  • Consumer to Business (C2B): När en kund säljer deras egna produkter eller tjänster till ett företag eller organisation.


För att lyckas med sin E-handel är det viktigt att göra en omfångsrik analys över de produkter eller tjänster som man vill sälja, marknaden, målgruppen och konkurrenterna.

Fördelar och Nackdelar med E-handel

E-handel erbjuder kunder följande fördelar:

  • Tillgänglighet: E-handel finns tillgängligt 24/7 och du kan välja att konsumera när du känner för det.

  • Större valmöjligheter: många E-handlar erbjuder ett större utbud produkter än fysiska affärer. Många E-handlar som exklusivt finns online erbjuder unika produkter som inte finns i fysiska affärer.

Tyvärr kommer även E-handel med ett par nackdelar:

  • Begränsad kundservice: Kundservicen online är inte lika tillgänglig online som den är fysisk. Många fall måste du mejla eller chatta med en anställd, vilket kan ta en stund.

  • Leveranstiden: När du handlar online måste du vänta en tid för att få den levererad hem till dig. Många e-handlar erbjuder dock väldigt snabb frakt idag.

  • Möjligheten att testa produkt: Du har inte möjlighet att testa och känna på produkten för att se om den faktiskt passar dig. Däremot kan bra bilder och beskrivning av produkten, samt recensioner av kunder som testat produkten hjälpa blivande kunder att välja rätt.


Hur startar du en E-handel?

Först av allt är det viktigaste att du göra en grundlig och noggrann analys innan du väljer att starta ditt företag. Tänk på vilka produkter du vill sälja och kolla på marknaden, målgrupp, konkurrenter och förväntade utgifter.

Kom på ett namn, företagsmodell och skaffa nödvändiga dokumentationer.

Innan du börjar sälja, välj en e-handelsplattform och design på sidan. (Vi på Media4You kan hjälpa dig välja rätt plattform och skapa en unik design).

Det viktigaste i början av att skapa en E-handel är att hålla allt simpelt. Använd dig av olika kanaler att marknadsföra i för att se till att ditt företag växer exponentiellt.

Slutsats

E-handel är sannerligen framtiden och kommer fortsätta växa i takt med den digitala utvecklingen. E-handel har helt enkelt reformerat sättet att sälja varor och tjänster på. Många företaget som endast haft fysiskt närvaro har tvingats att ändra deras sätt att sälja och vara för att kunna hänga med på trenderna. Om du och ditt företag inte redan har en digital närvaro missar du ut på en stor del av kakan. Starta en E-handel idag eller optimera din nuvarande för bäst möjligheter att lyckas på marknaden.

Statistik från E-barometern som visar på E-handelns omsättning över tidsperioden (2006 – 2021). Omsättningen var året 2021 hela 146 miljarder kronor, vilket är en ökning på 20 procent jämfört med föregående år.

Kontakta oss

Vi på Media4You är specialister inom den digitala världen och har lång erfarenhet av att jobba med E-handelsbutiker.

Kontakta oss så lägger vi fram en plan som är anpassad efter just era behov och önskemål.

/E-commerce manager, Gustav Dahlberg