Programmatic- automatiska annonsköp som lönar sig
Automatiska annonsköp är en typ av datoriserad annonsleverans som i stort sätt sköter sig själv, med minimal mänsklig inblandning. Genom bestämda regler ser den programmatiska annonserna till att rikta sig mot rätt målgrupp – så att ni får ut så mycket det bara går av er annons. Programmatic annonserna finns och syns där din målgrupp befinner sig på nätet. Det är därför en väldigt slagfärdig metod att annonsera genom för att nå ut genom bruset till era kunder- just där de befinner sig.
Bakgrund om programmatiska annonser
Vi förstår att det kan vara mycket fakta att ta in, men vi ska kortfattat reda ut för er vad och hur programmatiska annonser är och fungerar.Först tar vi fram en profil åt er vi...
Programmatic- automatiska annonsköp som lönar sig
Automatiska annonsköp är en typ av datoriserad annonsleverans som i stort sätt sköter sig själv, med minimal mänsklig inblandning. Genom bestämda regler ser den programmatiska annonserna till att rikta sig mot rätt målgrupp – så att ni får ut så mycket det bara går av er annons. Programmatic annonserna finns och syns där din målgrupp befinner sig på nätet. Det är därför en väldigt slagfärdig metod att annonsera genom för att nå ut genom bruset till era kunder- just där de befinner sig.
Bakgrund om programmatiska annonser
Vi förstår att det kan vara mycket fakta att ta in, men vi ska kortfattat reda ut för er vad och hur programmatiska annonser är och fungerar.Först tar vi fram en profil åt er via Data Management Platform (DMP) baserad på era kunders demografiska och beteendemässiga data. Efter det lokaliserar vi var era annonser ska synas för bästa resultat. Sedan sker en realtidsaktion där olika faktorer avgör vilken annons som ska få vilket annonsutrymme och till vilket pris. Vårat jobb är att optimera era Hanser och hjälpa er att nå era satta mål. Vi vill att ni ska få de bästa annonsmöjligheterna till bästa pris.
Att tänka på vid programmatiska annonser
Tydlig plan
Vi hjälper er att ta fram ett tydligt mål och syfte med er annonsering. Vill ni stärka ert varumärke eller öka trafiken till hemsidan? Vi skräddarsyr kampanjen så att den ger maximal effekt utefter era mål. Vill ni ha fokus på varumärket lägger vi vikt på logotype och budskap men handlar det om att leda trafik är det viktigt att göra så att fler klickar på annonsen till exempel genom ett bra erbjudande. Vi jobbar även med annonsering inför till exempel event. Vad ni än har för mål vill vi hjälpa er att nå det, vilket vi vet är möjligt med displaykampanjer.
Rätt annons till rätt målgrupp
Ni har säkert själva märkt att annonserna som dyker upp i ert flöde ibland känns extremt skräddarsydda just för er? Med detta koncept når man precis den målgruppen man ska nå, så att den som ser annonsen inte kan låta bli att klicka på den. Vi på MEDIA4YOU ser till att ni når rätt målgrupp vid rätt tillfälle. På så sätt får ni ut den största effekten av er investering. Nu kanske ni undrar hur det är möjligt, vilket vi ska reda ut för er:
Kartlägga den potentiella kundens beteende
Kartlägga den potentiella kundens beteende
Er målgrupp identifieras genom demografi, intressen, beteenden och geografi genom Cookies. Genom dessa cookies kan vi se surfbeteenden samt inloggad data så som bostadsord, kön och ålder. Genom den informationen är det lätt att veta vilken annons som ska rikta sig till vilken kund. Ser vi i användarens beteende på nätet att de letar efter städhjälp- vad passar då bättre än att rikta en annons om hemstäd till just den personen?
Retargeting
Retargeting gör så att ni fångar upp kunder som en gång varit intresserade eller nyfikna på era produkter eller tjänster. De får en påminnelse om just den varan de kollade på för några dagar sedan. Funktionen kräver en viss traffikmängd till hemsidan och fungerar som ett effektivt komplement till trafikdrivande räckviddskampanjer.
Stilsäkert och slagkraftigt varumärke
Ytterligare en aspekt att tänka på gällande detta som vi självfallet hjälper er med är att ni ska vara iögonfallande och ha ett attraktivt varumärke som kunderna vill klicka in hos. Genom att investera i ett attraktivt material ökar ni era försäljningschanser enormt. Det gör att ni fångar kundens uppmärksamhet samt att ni känns och ser trovärdiga ut. Vi ser även till att ni matchar banner med er landningssida. Vi hjälper er mer än gärna med att matcha och skapa er en enhetlig profil genom att matcha och mixa med bild, färg och form som talar ett och samma språk.
Uppföljning och optimering
När man annonserar i traditionella medier såsom tidningar är det svårt att mäta hur många som har läst din annons. Med digital marknadsföring är det annorlunda. Vi kan se resultatet och räckvidden genom analys och insamlad data och slipper därför gissningslekar som man använder sig av inom traditionell marknadsföring.
Genom att följa upp hur annonserna har gått kan vi se vad som utmärker sig och vilken målgrupp som konverterar bäst. På så sätt kan vi förbättra kampanjen ytterligare och ni kommer få ut mer och mer av era investerade pengar desto mer tiden går.